Jak být produktivní při práci z domova
BLOG TIPY NA BLOG

Jak být produktivní při práci z domova? A „neflákat se“ při tom?

Práce z domova je něčím, s čím se setkává stále více z nás. Ať už jde o blogery, copywritery, grafiky nebo zkrátka každého, komu byl home office umožněn. Ačkoliv má práce „z pohodlí domova“ své nesporné výhody, můžeme se setkat se setkat s jedním, dalo by se říci, problémem. A tím je ztráta soustředění a pokles produktivity. A já vám dnes přináším tipy na to, jak být produktivní při práci z domova.

Jak být produktivní při práci z domu

Pracovat z domova by chtěla velká spousta z nás. Někomu to nevyjde, jiným se jejich sen splní. A nezáleží na tom, zda jde o freelancery nebo o osoby, kterým jejich firma tento způsob práce umožňuje. I když má tento způsob práce opravdu mnoho výhod, najde se i několik mínusů, které na této cestě mohou odradit. Jedním z nich je nízká produktivita. Proto jsem dnes sepsala hned několik tipů na to, jak se při práci z domova udržet na produktivní vlně.

Jen bych ráda podotkla, že jde o rady, které nemusí sedět všem. Znáte to, sto lidí, sto chutí. Ale doufám, že alespoň některé tyto „chutě“ budete mít podobné. Až článek dočtete, můžete se se mnou podělit o tipy, jak se udržujete ve střehu vy.

Organizujte si svůj čas

Díky tomu, že pracujete z domu, jste pány (dámami) svého času. To znamená, že je jen na vás, zda vám bude vyhovovat práce ráno, odpoledne, večer, nebo třeba i v noci. Vždy se ale snažte mít svůj čas určený pro práci dobře zorganizovaný. Já si například jednou týdně (obvykle v neděli večer – nebo v pondělí ráno) tvořím seznam práce, kterou musím za daný týden udělat. S tím, že si některé dny nechávám i menší rezervu na ASAP věci, které je občas třeba vyřešit.

Potom zhruba vím, kolik času budu muset který den své práci vynaložit. A pak nehrozí, abych bych během čtvrtka zjistila, že mi toho ještě spousta chybí. Díky tomu jsem se naučila i získávat volné víkendy. Což doporučuji, nevím jak vy, ale mě při každodenní práci chytají migrény.

Jak být produktivní při práci z domu

Mějte pravidelnou pracovní dobu

To, že pracujete z domu, a tím pádem máte svůj počítač či mobil stále u sebe, neznamená, že musíte být k dispozici 24 hodin denně. Bohužel, i dnes si stále spousta klientů myslí, že každá věc, se kterou za vámi přijdou, musí být vyhotovena ASAP, přičemž běžná práce, na jejíž vyhotovení si chcete svůj čas vyhradit, už tak nějak mizí. Ano, mnoho špičkových freelancerů se s tímto nešvarem třeba nepotýká, někdy se ale klient, se kterým je těžká domluva, najde. Sice svým klientům můžete nabídnout nadstandardní péči, kdy se jim budete věnovat nad rámec své běžné pracovní doby, i tak se ale snažte najít nějaký režim.

Možná vás bude zajímat: Jak na WordPress vložit lištu s informací o cookies

Úplně nejlepší možností je vytvoření své pracovní doby, mimo kterou prostě k dispozici nebudete. Kdybyste pracovali ve firmě a měli přístup k pracovnímu mailu a telefonu jen tam, nebudete tam v noci jezdit kvůli tomu, abyste se podívali, jestli vám ve schránce nepřistál mail. Já pracuji například od rána do zhruba 11 dopoledne, kdy si nakoupím a uvařím. Potom zase pokračuji v práci do doby, kterou jsem si nastavila. Tím však netvrdím, že občas klientům nevyjdu vstříc a nepomohu jim i mimo tuto dobu.

Mějte místo, které bude vyhrazeno pro vaši práci

Pokud to myslíte s prací z domova vážně, měli byste si vytvořit místo, odkud budete vše dělat. Občas je práce z postele fajn, ale i tak to chce „základnu“, kde můžete sedět trochu civilizovaněji, no ne? K práci si můžete uvolnit kout v některém z pokojů, ale klidně i celou místnost – pokud na to máte prostor. Svoji pracovnu si zařiďte tak, aby se vám v ní váš čas trávil příjemně. Nezapomínejte ji udržovat v čistotě a pořádku.

Jak být produktivní při práci z domu

Občas změňte prostředí

Při práci z domova se občas můžeme cítit nepříjemně. Jako bychom byli málo mezi lidmi. Například já, když pracuji opravdu dlouho, jsem občas už tak demotivovaná, že prostě sbalím notebook a vydám se pracovat na zahradu, do kavárny nebo na jiné místo. Pokud se tedy nemůžete soustředit a přemýšlíte, jak být produktivní při práci z domova, zkuste změnu prostředí.

Můžete se připravit tak, jako byste šli do „opravdové práce“

Někomu vyhovuje práce v teplácích a vytahaném tričku, které vám věnoval váš partner, jiní preferují takový oděv, který by si oblékli i do běžné práce. Zde je jen na vás, k jaké možnosti se přikloníte. Pokud však u sebe doma pořádáte i setkání s klienty, je volba jasná.

Vyčleňte si čas určený pro komunikaci s klienty

Každý den se snažte najít si chvilku, kdy si projdete všechny své maily, komentáře na sociálních sítích, blogu apod. Tento čas věnujte komunikaci se svými klienty, fanoušky (podle toho, v jakém odvětví pracujete). V tuto dobu řešte i maily, které jsou k zamyšlení a zaberou vám více času. Mimo tuto dobu pak můžete domlouvat drobnosti a odpovídat na to, co vám nezabere tolik času.

To, že pracujete z domu, neznamená, že nic neděláte

Také jste se někdy setkali s nepochopením vašich blízkých, kteří nechápou, jak nemůžete stíhat vaření, úklid na úrovni pokojské z luxusního hotelu a další „blbosti“, když jste přeci celý den doma? To, že jste doma, neznamená, že nic neděláte. Pokud jste se rozhodli, že budete pracovat z domova, prostě pracujte. Neodbíhejte pověsit vyprané prádlo, umýt nádobí atd.

Kdybyste pracovali z firmy, také byste se domácnosti nevěnovali během své pracovní doby, ale až se z práce vrátíte.

Pracujte s kvalitním vybavením

V tomto případě se ještě trochu zanedbávám, ale určitě na sobě začnu pracovat. Pokud pracujete pravidelně na počítači, měli byste pracovat s kvalitním vybavením. To znamená nejen kvalitní stůl, počítač a židli, ale i myš a podložku pod ni, díky nimž nebudete mít problém s rukama. Kdybyste měli nějaké tipy, ráda je uvítám. 🙂

Toto jsou moje způsoby, jak být produktivní při práci z domova. Jaké jsou ty vaše?

Možná si budeš chtít přečíst