BLOG BLOG / COPYWRITING

Jak vymyslet název pro svůj web či blog?

Rozhodli jste se, že si založíte nový blog či web? Nebo jste kreativec, který pomáhá s tvořením obsahu ostatním? Ať už jste na té či oné straně, je před vámi nová výzva. A tou výzvou je vymyslet nový název vašemu blogu či webu (při lehčí úpravě lze tipy přenést i na tvorbu názvu pro e-shop nebo třeba brand). Protože jsem za svůj život vymyslela hodně názvů – nejen pro sebe, ale i pro jiné, rozhodla jsem se sepsat několik tipů, které by vám mohli vaše vymýšlení usnadnit.

Tip číslo 1: Co je pro váš blog charakteristické?

Ještě před tím, než začnete vymýšlet jména hodná umělců, měli byste si v klidu sednout (třeba i s tužkou a papírem) a zamyslet se nad tím, co bude váš blog nebo web reprezentovat. Pokud budete mít blog o módě, určitě nebudete mít v názvu slova reprezentující blog o vaření. Čtenáře by to mátlo.

Sami sobě byste měli položit hned několik otázek:

  • O čem bude váš web či blog?
  • Kdo je vaše cílové publikum?
  • Jaký tón nasadíte? Budete vážní nebo neformální? Jde o věc, která hodně souvisí s tím, jaké cílové publikum máte.
  • Jak vážně to myslíte? Budujete si značku, kterou chcete rozšiřovat, nebo máte „jen blogísek“, kde název moc neřešíte?

Hodně lidí při tvoření názvu pro svůj blog či web zapomínají, že by měl název alespoň trochu souviset s tím, na co se web zaměřuje. Jak jsem psala už nahoře. Když budu mít blog o módě, nebudu mít v názvu nic o jídle. Čtenář by pak na blog klikl v domnění, že si přečte nějaké super tipy o vaření. A ony by na něj vyskočily fotky outfitů. Pokud tedy zakládáte blog věnující se psům, můžete to nějak začlenit do názvu. U webu o papírnictví zase využijete slovíčka spojená s ním.

Pokud si zakládáte seriózní web, můžete obhlédnout i to, jaké názvy používá vaše konkurence. Třeba vás to inspiruje. Nikdy však netvořte příliš podobné názvy, abyste se vyhnuli případným problémům do budoucna. Zamyslete se nad tím, co vás definuje, jaké je poslání vašeho blogu/webu. Zapiště si slova, která se vám při vašem blogu vybaví jako první.

Tip číslo 2: Můžete využít generátor slov

Pokud už teď víte, že sami nic nevymyslíte, můžete využít některý ze spousty generátorů slov. Někdy vám to vyhodí doslova hlouposti, jindy můžete mít během pár vteřin vymyšlený název, který s radostí využijete. Tyto generátory většinou fungují tak, že vložíte slovo týkající se obsahu vašeho blogu (případně více slov či jejich kombinaci) a po kliknutí na tlačítko se vám ukážou nejrůznější kombinace. U některých generátorů si můžete nastavit i parametry, jako je kvalita slov, jejich počet, někdy i dostupnost domény.

Jaký generátor můžeme využít?

Tip číslo 3: Hrajte si se slovy, buďte kreativní

Pokud si budujete portfolio a vaše jméno v něm hraje velkou roli, můžete se vyhnout přehnané kreativitě a využít své jméno jakožto název webu či blogu. Někdy je však možné, že bude doména již zabraná. V tom případě budete muset název upravit.

Druhou možností je propustit uzdu svojí kreativitě. Sedněte si s tužkou a papírem, klidně si uvařte kafe. A zapiště si na papír vše, co vás napadne. Slova související s tím, co děláte, službou, kterou nabízíte, ale i pocity, které chcete ve svých čtenářích vyvolat. Tímto způsobem můžete vykouzlit i několik desítek slov, z nichž budete moct vycházet.

Možná váš bude zajímat: Jak šetřit své oči při práci na pc?

Mnohé značky přišli ke svým názvům pomocí zkracování. Co kdybyste se „vykašlali“ na všechna dlouhá jména a použili jste jen jejich zkrácenou verzi? U známých značek to je například: Čedok – česká dopravní kancelář, Vodafone – voice data phone.

Kromě zkratek můžete využít i nějakou hezkou metaforu. Stačí, když si otevřete slovník, klidně i online, a najdete nejrůznější synonyma apod. Jak myslíte, že vznikly názvy, jako jsou: rohlik, cz, TV Prima apod.?

Další možností je využít i překlad z cizího jazyka. Potom i z dvou na první pohled obyčejných českých slov můžete vytvořit úžasný název, když bude v jiném jazyce. I zde uvedu příklad: Reebok (antilopa afrikánsky), Audi (poslouchat latinsky).

Tip číslo 4: Vymyslete více variant, vyberte si jednu

V současné chvíli je dost možné, že už máte na mysli i několik desítek názvů. Některé jsou horší, jiné lepší. A jistě mezi nimi máte už i nějaké favority. Tyto favority si vypište a zjistěte si, které názvy mají volnou doménu. V případě, že si chcete zajistit i ochrannou známku, zjistěte si i její dostupnost.

Tip číslo 5: Proč to dělat složitě…

Nejlépe zapamatovatelné názvy jsou ty nejkratší. Proto si můžete pohrát i s krátkými názvy. Vymyslete si alespoň několik názvů, které budou mít maximálně pět slov. Současně testujte dostupnost domén.

Tak, nyní už máte jméno pro svůj blog/ web hotový. Co jste vymysleli?

Možná si budeš chtít přečíst

2 Comments

  1. Já teda aktuálně „stagnuji“ co se blogu týče, ale plánuji se na něj vrátit, jen co budu mít méně povinností a sesumíruji si znovu hlavní myšlenku a styl kterým chci pokračovat.

    Rady na to, jaké zvolit jméno/adresu blogu mi přijdou opravdu fajn. Myslím, že s tvými radami si najde své jméno nejeden pisatel. 🙂

    Ale jméno jsem zvolila jako zkratku jména tj. Mariana Drobná a adresa/název je ARI Drobná / https://aridrobna.com

    Nevymýšlela jsem nic světoborného ani tématického, protože se jedná o „blogísek“ , který je se mnou prostě spojený a nechci psát nic vyhraněného na jedno téma. 🙂

    1. Admin says:

      Ahoj, jsem ráda, že se ti článek líbí. 🙂
      Jméno tvého blogu mi přijde opravdu fajn. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *